måndag 18 juli 2011

Sövde halv Ironman

I går körde jag Sövde halv Ironman. Alltså halva sträckan av den jag ska göra om 3 veckor i Kalmar. Sövde ligger strax utanför Sjöbo i Skåne. Jag och två klubbkompisar, Stora småland och Mäster åkte ner till Sjöbo i lördags för att checka in på ett vandrarhem där vi stannade över natten. De andra två är rutinerade killar, Mäster har kört 10 eller 11 Järnmannen i Kalmar plus några fulldistans utomlands, så jag lärde mig mycket på resan.




Jag går inte in på detaljerna i förberedelserna på morgonen vilket är en stressad, kontrollerad och nervös procedur, förutom att jag fick i mig mina MorEpa, Fortodol samt Antioxidant Plus. Utan jag börjar med simningen. Vi var drygt 180 personer som startade samtidigt på stranden och sprang ut i dyn. Det var ganska trångt på första varvet. Jag simmade på folk och de simmade på mig. Men ut på andra varvet så var det inte alls trångt, det beror till viss del på att de flesta hade simmat ifrån mig. Jag anser att simningen är den gren jag är svagast i. Simningen var 1900 meter fördelat på två varv och jag simmade på 37:05, det är jag nöjd med.

Strulade lite i växlingen, jag var långsam av med våtdräkten och jag satte på mig strumpor för första gången i en triathlon tävling. När jag kom ut på cyklingen så drog jag på ganska bra och körde om många. Kända att jag kanske cyklade lite väl fort, vilket det visade sig att jag gjorde. Cyklingen som var 9 mil gick på en två varvs bana och när jag kom tillbaka efter första varvet började jag få lite ont i ryggen och känna mig lite trött. Efter ytterligare 2 mil var jag riktigt trött så de sista 2,5 milen blev jag omcyklad av några av dem jag cyklat om tidigare. Cyklingen tog 1 timme och 40 minuter och det blir ett snitt på dryga 32 km/h, det är jag också nöjd med, då halva banan var rejält kuperad och andra halvan blåste det mycket på.

Växlingen till löpning gick hyfsat. Löpningen var en halv maraton alltså 21 km och banan bestod av 4:a platta varv med bara en brant backe. Första varvet på löpningen kände jag av cyklingen rejält och funderade på hur det känts om jag tagit det lite lugnare på cyklingen. Varv 2 och 3 kändes mycket bra, sedan blev jag mycket trött igen. Då sprang jag och funderade på om det är möjligt att göra om detta fast dubbelt så långt. Kom aldrig fram till något vettigt svar på det. Löpningen tog 1 timme och 40 minuter vilket ger en kilometer tid på 4:46.

Några minuter efter målgång så kändes allt bara, stelt och glatt. Det infinner sig en så skön känsla efteråt.  Lite som en fredag eftermiddag när man jobbat hela veckan och inte har något speciellt planerat på kvällen.

Jag körde hela tävlingen utan klocka, det har jag aldrig gjort innan men det kändes bra. Våtdräkten fungerade fint men jag fick lite skavsår efter några hål i armhålorna, så den får jag försöka limma ihop. Jag hade vatten i öronen under hela tävlingen, det ska jag inte ha nästa gång, då blir det öronproppar. Vätskeintaget fungerade fint, jag drack drygt 1,5 flaskor sportdryck på cyklingen. På löpningen blev det en mugg vatten och en mugg cola/sportdryck på båda vätskestationerna de tre första varven. Sista varvet blev det bara vatten. På cyklingen tog jag en liquid och på löpningen blev det en banan och 3 GT tabletter. Jag cyklade med en vindjacka, det vet jag inte om det var bra eller dåligt. Jag kände mig inte för varm men det är klart att jag svettades mer av den och att den tog några sekunder att sätta på i första växlingen och ta av i andra. Den viktigaste slutsatsen är nog att jag skulle tagit det lite mer lugnt i början av cyklingen och kanske stått upp lite mer på cyklingen, jag låg nästan hela tiden i bågen.

Hemresan var stel i kroppen men mycket trevlig. Jag vräkte i mig godis, läsk och andra onyttigheter. I dag är jag stel också och känner mig lite nöjt avslagen. Svårt att få tummen ur och göra något vettigt. Men jag tror att jag ska göra lite hemarbete och sedan kanske en promenad framåt kvällen.

1 kommentar: