lördag 30 juli 2011

O-ringen

Nu byter vi tävlingsort. Vi är på väg från Söderhamn till Kalmar. I Söderhamn har vi varit i 10 dygn. Det har inte blivit supermycket träning. Det är som vanligt när jag är på träningsläger, ambitionen är hög men det blir aldrig som jag tänkt och när jag väl är på plats så är motivationen inte på topp. Men jag har sprungit 6 av de 10 dagarna och det har enbart varit kvalitetspass alla 6. 5 var snabbdistans i form av enkel orienteringslöpning i tävlingsfart och ett intervallpass. Jag bytte ju klass från svåraste orienteringsklassen till mycket lätt orientering och ganska långt. Banorna har varit runt 10 km fågelvägen och jag sprang mellan 11 och 14 km under de 5 etapperna.

Emia och Elsa på bild i Ljusnan i Söderhams Kuriren.
Hur gick det då?
Jo vars, jag är mycket nöjd. Jag sprang på allt vad jag kunde och placeringarna blev: 13, 18, 5, 12, 11 och det gav en total placering på 8. Rent generellt var jag lite bättre orienterare än de andra drygt 50 personerna som var med. Många av de som var med sprang bra mycket fortare än mig och det märktes på etapp 2 och 4 då det var masstart och de snabba kunde orientera tillsammans. Ett dragplåster på O-ringen i år var Charlotte Kalla som var med och sprang de två sista etapperna. Hon sprang en klass som heter Challenge D10. Det var samma bana som jag sprang. Hon slog mig med en och en halv minut första dagen hon var med och jag slog henne med 3 minuter andra dagen hon var med. Förutom löpning och orientering har jag simmat två korta pass i våtdräkt och cyklat 3 korta pass.
Hela familjen Hjort är överens om att det har varit 10 fantastiska dagar och pratar redan om att vi vill vara med nästa år då O-ringen går i Halmstad. Vi har kort och gått haft en fantastisk semester som vi varmt rekommenderar alla att testa. Dagarna blir ganska lika varandra och jag tänkte beskriva dem i korthet. Klockan ringer någon gång runt 7, beroende på vilken tid man ska starta och hur långt det är till start. Sedan är det bara att hoppa i sina tävlingskläder, äta sina MorEpa, Mivitotal, Fortodol, Antioxidant plus och gröten. Efter det är det förstås besök på bajamaja för att nervösbajsa, innan det är dags att ta sig till start, vilket man gör antingen cykelledes eller med buss. När orienteringen börjar släpper nervositeten och fullt fokus riktas mot kartan och skogen för att så fort som möjligt hitta rätt kontroller. När man spurtar in på upploppet och tusentals människor tittar, hejar och springer är man nöjd och glad över att hittat alla kontroller (oavsett om det gått bra eller dåligt). Efter målgång infinner sig en underbar känsla av förnöjsamhet (den där fredagskänslan jag beskrivit innan). Då blir det lite matsäck i gemenskapen med andra klubbmedlemmar på stolsryggsäckar. Det blir mycket kolla karta och gratulationer. Sedan blir det dusch och ta sig hem för en lunch i förtältet. En lejonvila efter lunch i skuggan av förtältet innan första ölen är att rekommendera. Runt 6 så får man ta sig genom campingen för att heja på sina segrare i klubben, vilka de senaste åren varit någon eller några tjejer nästan varje dag. Tillbaka till förtältet för middag för att sedan hinna med kvällens höjdpunkt som är klubbsamlingen. Där hyllas diverse prestationer, segrar och tabbar. Vi leker och skojar, alla är med.
Foto: Erik Nero

Efter samlingen är det lite småprat, sedan tack och god natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar