tisdag 24 maj 2011

Inga-Pelle-veckor

Överskriften syftar på en idé jag fick nyss som jag förklarar längre ner, men först lite kort vad som hänt sedan sist. Så först Göteborgsvarvet.
Gick ju bra det där! Var ganska orolig innan loppet att vaden skulle balla ur helt och hållet under Göteborgsvarvet. Visst var den öm och smärtade lite redan vid starten och det höll i sig hela loppet men det blev aldrig värre.
Hur loppet var? Ja, vädret var perfekt, växlande molnighet och tillräckligt svalt. Planen var att hålla ett tempo på 4 minuter och 15 sekunder per kilometer för att klara att springa på under 1.30. Jag fick lite hjälp med klockan av orienterarn innan start så att jag såg tiden varje kilometer. Det var bara tre kilometer jag inte klarade av 4:15 tempo. Totalttiden slutade på 1:28:36 och det är jag nöjd med.
Efter loppet hade jag rejält ont i höger vad och det hängde i även under söndagen och måndagen. På måndagen fick den sällskap av vänster vad och båda låren vilket var bra för det var den nyttiga träningsvärken som kom.
I söndags återvände jag till Slottskogsvallen för att heja på Emia när hon skulle springa. Jag vet ju att hon är ganska snabb den lilla rackarn. Hon är 7 år så hon fick springa i en klass för 7- och 8- åriga flickor, det fanns två sådana klasser.  Det var 333 flickor i den starten och Emia kom iväg sent i startgruppen, hon låg i den bakre 3:e delen. Döm av min förvåning när hon kommer in på upploppet som 25:a efter sina 1300 meter. Ja, hon är snabb, med en bättre start vågar jag inte gissa på vilken plats det slutat på.
I måndags cyklade jag 8 mil på förmiddagen, det var blåsigt och jag kände mig lite trött i kroppen så det blev ett lugnt pass.
Över till Inga-Pelle-veckor.  Inga-Pelle-veckor syftar inte alls på mina föräldrar som heter så. Utan syftar på ett nytt experiment jag tänker genomföra, lite med avseende på det där med omväxling förnöjer och att man blir lite smartare av att tänka annorlunda. Det sista med att ta bort ändelser på substantiv gick inget vidare, jag var nog för osmart för det, för jag glömde hela tiden bort det.
Så Inga står för inte/ej/inga/ingenting men för all del även motsatsen alla/alltid/jämt/bara. Pelle heter ju min far och det är ju en böjning/slang för Per. Per skulle ju kunna var en förkortning av period, permanent, personligt, periodisk, perception och perfekt.
Jag tänker mig att exempelvis
V 20 inte dricka alkohol
V21 inte äta godis eller dricka alkohol
V22 inte dricka kaffe, inte äta godis eller dricka alkohol
V23 äta LCHF (få kolhydrater och därmed inte äta godis eller dricka alkohol)
V24 inte dricka kaffe, inte äta godis eller dricka alkohol (äta kolhydrater igen)
V25 Frossarvecka (midsommarveckan) måste sjunga 3 dagar
Man kan ju tänka sig andra begränsningar eller Ingor i veckorna och kanske inte bara kopplade till mat utan till måsten eller att göra. Exempel på Ingor: måste fasta 2 dagar under veckan, måste springa alla dagar i veckan, måste vila middag 20 minuter varje dag, inte sätta på tv:n på hela veckan, inte sätta på datorn på hela veckan, inte äta kött på hela veckan, bara äta vegetariskt hela veckan, äta glutenfritt, äta laktosfritt, sex mer eller mindre, inte åka bil på hela veckan, göra styrketräning varje dag innan frukost, gå och lägga sig före 21:00, ringa minst en gammal kompis varje kväll i veckan, ta en morgonpromenad varje dag innan frukost, läsa en saga för barnen varje kväll i veckan, etc.   
Jag tänker mig att är det bara en vecka det handlar om kan det ju vara lite roligt att testa bara för att bryta lite mönster. Bli av med dåliga vanor eller skaffa sig nya goda vanor. Det blir lite som ett nyårslöfte man kan uppfylla varje vecka. Kanske kan koppla det till någon form av belöning om man tycker att man gör en uppoffring också?

4 kommentarer:

  1. Bra idé! Man kan ju skriva upp på lappar och lägga i en hatt så får slumpen avgöra. Eller nu vet ja, man drar en lapp varje söndagkväll för vad som ska gälla för kommande vecka och sedan drar du en lapp varje dag för vad du ska utföra just den dagen. Ännu mer varierat och spännande!! :D

    SvaraRadera
  2. Alltså, ju mer ja tänker på desto bättre blir det!! De går ju utveckla i all oändlighet! Man kan ju kasta in en belöningslappar typ "drick en öl" eller straff-lappar av typen "10 rundor upp för slalombacken". Eller "Gå direkt till fängelse utan att passera GÅ", "Grattis! Du har vunnit en skönhetstävling, inkassera 200:-". Alltså, det kommer bli bra det här, ja känner det på mig! Jag kan skriva lapparna åt dig förresten :D

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Mårten och du är ju kreativ.Jag är säker på att du kan hjälpa till med lapparna.

    SvaraRadera
  4. Sjukt kul och inspirerade inlägg!

    SvaraRadera