söndag 24 april 2011

Lev som en nasir och cykla som en gud, en kontradiktion?

En nasir har vissa förpliktelser, ingen alkohol, inga druvor, inte leva oren och inte klippa håret utan låta det växa fritt. Simson var den mest kända nasiren. Han var enligt bibeln en oerhört stark krigare som de var tvungna att klippa håret av för att få stopp på. Om honom kan ni läsa mer här:
Kan det vara så att kraften sitter i håret? Eller kanske till och med i skägget? Slutspelsskägga är ju väl beprövat för att få ut de sista krafterna. Wassberg, I say no more!
Jag har ju som en del noterat inte rakat mig sedan jag blev pappaledig 21 december och detta drar till sig en viss uppmärksamhet. I orienteringsklubben där jag är aktiv kan man nästa säga att en våg av följare och börjat spara till ett kraftfullt skägg för att även de ta del av de fysiska framgångar jag tycks ha fått.

Mitt skägg blir ljusare desto mer jag vistas i solen. I går var jag i solen hela dagen. Jag tog en cykeltur i det fantasiska vädret. Hade bestämt med min bästis att jag skulle cykla från våran sommarstuga till deras. Så det gjorde jag i går. Väl framme så fick jag en andra frukost i solen.  Därefter cyklade vi iväg ihop för en kuperad runda på öarna.

 Vi stannade varannan mil, vid färjor och kiosker och lapade sol och glass. Totalt cyklade jag lite drygt 14 mil. Av dessa 14 så spenderades hälften med min bästis. Jag åkte även färja 6 gånger, den första var nästan tom medan de sista var fulla.


Jag hade kraft att cykla alla 14 milen även om jag blev ganska trött på slutet och inte kunde hålla farten uppe.
Jag mötte förstås en del cyklister på min runda och generellt om cyklister kan sägas att de verkar tycka illa om hår, de brukar vara välrakade inte bara på hakan utan även på benen. Söker man på cyklister på Google så är det första förslaget som kommer upp ”cyklister rakar benen”. Även här tänker jag hokus pokus och fick det ganska snabbt bekräftat när det verkar som att en elitcyklist kan spara 4 sekunder per mil på att ha rakade ben.
Vi får väl se men jag tror inte att jag kommer att försöka spara de sista sekunderna i Kalmar genom att raka mig någonstans. Hela poängen med slutspelsskägg faller ju om man rakar bort det på tävlingsdagen för att spara sekunder.
Så att samla kraft genom att låta håret växa är något som cyklisterna skulle prova. Det kanske räcker med att någon går mot strömmen för att skapa en trend även inom cykelsporten och inte bara orienteringen?

5 kommentarer:

  1. Tack för en bra runda Janne, ses om ett par veckor för ny tur i annan miljö!

    SvaraRadera
  2. Det lät som ett fint långpass!

    SvaraRadera
  3. Om du kunde lägga märke till benfrisyrerna på de cyklister du mötte så cyklade du alldeles för sakta..!

    PS. Du vet att det går mycket snabbare med bil va..? DS.

    ;) Mac

    SvaraRadera
  4. Du kör väl med svarta strumpor när du cyklar också, fy fan ;)

    SvaraRadera
  5. Jo, det var ett bra pass. Kollar jag på Funbeat ser jag att jag måste träna mer långpass.

    Och Jesper, jag kör alltid med svarta strupor och orakad överallt.Snacka om motvalls.

    SvaraRadera