tisdag 5 april 2011

Skyll dig själv pucko!

Ja, så tänkte jag när jag i morse vaknade med huvudvärk och snuva.

Så går det när man inte tar hand om sig! Det gäller ju inte bara att äta rätt och ta sina kosttillskott som jag skrivit tidigare, man måste ju även sova ordentligt och inte stressa runt. Jag hade alltså början till en potentiellt livsfarlig förkylning i kroppen. Och hur hade jag fått den då?

Jo, i fredags stressade jag runt hemma för att hinna med en helg med gäster och för att komma i tid till samlingen för nattorienteringen. När jag stressat klart vid 18-tiden så knallade jag bort till Rantens torg där vi samlas inför orienteringstävlingar. Därifrån åkte vi bil ner till Hol utanför Alingsås. Jag sprang en öppen orienteringsbanan med start 21:00. När jag var i mål så var det dusch utomhus och lite fika, sedan åkte vi hem. Jag var väl i säng vid 01:00. Efter några timmar mindre än 8, som är mitt behov, så var det upp och förbereda släktkalas. Släkten droppade in och vi hade en trevlig dag, där det stökades och bökades fram till 16:00 då jag och min lillebror tog våra cyklar och gav oss i väg på en 72 kilometers runda.

Väl hemma var jag noga med att fylla på både kolhydrater och protein. Delar av släkten var kvar och sov över, så det blev en sen kväll till och ytterligare några timmar för lite sömn. Detta är ju inte hela världen om jag får min middagslur, men inte blev det någon sådan varken på lördag eller på söndag.
Söndagen blev även den lite stressig med att förbereda och avverka barnkalas, vilket brukar vara en rejäl pärs och så även denna gång. Direkt efter barnkalaset så sprang jag till simträningen där vi skulle träna ryggsim. Jag är inte bra på ryggsim och framförallt inte på ryggsimsbenspark. I och med detta tillkortakommande från min sida så sköljdes mina slemhinnor i näsan ur ordentligt. Det passerade många liter bakteriedödande klorvatten förbi slemhinnorna. Det måste vara riktigt bra, tänkte jag, då alla baciller från de 17 snoriga ungarna på barnkalaset borde sköljas bort. Näsan rann bra på söndagskvällen.
Helgen borde göra att varje liten bakterie skulle gro bra i mina irriterade slemhinnor och immunförsvaret borde vara rejält sänkt av för lite sömn och ganska bra med träning. Eller?
Därför var jag inte förvånade när jag vaknade i morse med tydliga förkylningssymptom. Så när jag kom hem från jobbet i dag lade jag mig att vila. När jag vaknade var allt frid och fröjd igen och nu känner jag mig som en prins. Har jag klarat mig? Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar