torsdag 27 januari 2011

Lättpåverkad eller nyfiken?

Jag hade en diskussion med längdåkaren en dag. När jag reflekterade över samtalet fick jag uppslaget till titeln på detta inlägg. Vad är skillnaden mellan lättpåverkad och nyfiken? Lättpåverkad klingar i mina öron ganska negativt. En lättpåverkad har svag vilja och är naiv? En nyfiken person däremot är hungrig, aktiv, vill framåt och utvecklas.

Vad får en person att tycka si eller så? Det är lätt att "döma" någon som lättpåverkad när denne egentligen är nyfiken och vill testa. Jag har länge tänkt att jag är extremt lättpåverkad. Jag "går på" allt som folk berättar för mig. Jag tror det är mammas fel. Varje gång jag testa något nytt (vilket är ofta) säger hon "Vad lättpåverkad du är!". Efter samtalet med skidåkaren tror jag snarare att jag är nyfiken än lättpåverkad. Jag ser inte mig själv som en blåögd blondin trots att jag är det rent fysiskt. Snarare ser jag mig själv som mycket ifrågasättande men ändå nyfiken. När jag tänkter på det är "mycket ifrågasättande" en egenskap jag har enligt mina chefer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar