måndag 31 januari 2011

Hokus pokus

Det är några saker som jag tycker är hokus pokus. Jag ska försöka att rangordna dem och förklara vad jag menar.

1. Whisky
Det kan omöjligt finnas någon som kan känna skillnad på dyr och billig whisky. Jag har i olika sammanhang samlat på mig otaliga exempel, jag kommer inte nämna alla här, men här kommer två: Signalarn som är med i Whiskyklubben kunde inte, precis som jag, känna skillnad på cognac och whisky. Jag har även varit med vid några blindtest och sett att det är i princip omöjligt att känna skillnad på dyr och billig whisky, även om många hävdar att de kan. Testa själva att hälla över den billiga whiskyn i en dyr flaska och se hur vännerna reagerar. Utan att se flaskan är det inte många som kan känna skillnaden och om någon kan, lär de ha druckit alldeles för mycket whisky! Hokus pokus!

2. Glidvalla (längdskidor)
Glidvalla, paraffiner, brända/oxiderade belag, sikla, hög flour, fluorparaffiner ... man pratar om att fylla porer i belaget i nya skidor med paraffin (varför görs inte det från fabrik? eller ta bort porerna helt - det finns ju nanoteknik nu för tiden) sikla med olika material. Inte låta belagen torka ut. Detta är begrepp väl använda inom längdskidåkning och enligt många extremt viktigt. Detta är något ALLA Vasaloppsåkare pratar om och kan på sina 5 fingrar. Dessa produkter säljer också som Swix i vintersolens sken (som smör i solen). Sedan har vi ju Kuzmin som säger att vi bara ska stålsikla, allt annat drar till sig smuts. Vad jag undrar är vad pratar vi om? Är det delar av promille eller procent, om vi jämför glidet mot luftmotståndet i fartställning? En erfarenhet jag har är att hög flour står sig slätt om fästvallan råkar ligga det minsta utanför sin zon eller är för tjock. Eller hur många Vasaloppsåkare är det som tränar fartställning? Hokus pokus!



3. Vaxa bilen eller liknande underhåll.
Skydda lacken på bilen genom att polera den med vax. Alltså gnida/putsa in något i lacken, hmm. Minsta lilla hårdhet eller sandkorn borde ju i stället skada lacken? Kanske skulle smälta in hög flour och sikla bort det, varför inte en Kuzmin sikel? Hokus pokus!

4. Linser
Jag har månadsliser som jag tar på mig när jag tränar, jag har dem aldrig annars. Jag tvättar dem aldrig (gnuggar rena mot handflatan som man får lära sig) och jag har dem mellan 6 och 12 månader. Och då använder jag dem ganska ofta (kolla min träningsdagbok). Så här har jag använt månadslinser i över 10 år och aldrig haft problem med ögonen. Hokus pokus!

5. Övrigt
Vin, skillnaden mellan flaska, bag-in-box och sällskapet. Materialsporter som cykling.......Hokus pokus!

Jag beundrar de som inte låter sig påverkas av marknadsföringen. Jag är inte en av dem!
Det finns otaliga exempel på när man, vi, jag kommer in i de nördiga kretsarna och vi får lära oss de innersta hemligheterna, när det händer då ska vi ta oss en extra funderar. Vad håller vi på med? Vi ska ifrågasätta, är det så här? Suboptimering? Hur stor är skillnaden? Är det värt pengarna?

4 kommentarer:

  1. Intressant inlägg!
    Ska du med på vallakväll den 10 februari? ;)
    http://events.volkswagen.se/invite/index/1/18/5c2973fe6630557bfbbd29a615e9bc21

    SvaraRadera
  2. Njä, jag bangar nog den Rascha. Hade nog varit kul. Ska du dit? Jag ska nog stanna hemma och packa inför nästa träningsläger.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte... Kanske det....
    Träningsläger igen? Vart då någonstans?

    SvaraRadera
  4. Italien och åka skidor. Det är kanske inte alla på resan som ser detta som ett träningsläger men jag gör det:)

    SvaraRadera