torsdag 27 januari 2011

To beard or not to beard

Skägg är helt fantastiskt! Jag har svårt att se varför inte svenska myndigheter gör som Tallibanerna gjorde i Afganistan i slutet av 90-talet. Vad gjorde dem undrar kanske den obildade? Jo de lagstiftade att statstjänstemän skulle ha skägg inom 6 veckor annars fick de sparken. Det var inte alla lagar som var lika bra dock, men det är en annan historia.

Jag tror att det skulle bli en bättre värld om alla hade skägg. Tror i och för sig inte att amerikanskamyndigheter håller med mig på den punkten. De verkar inte gilla skägg alls. Jag mins när vi flög till NY för några år sedan, då tog de mig i tullen när vi klivit av planet. Jag fick gå in till skäggrummet. Det är ett rum dit alla som har skägg får går, för människor med skägg är ju som alla vet lite skumma och behöver kontrolleras lite extra.
Varför är skägg så fantastiskt då? Jo, för att:
  • Det snyggt.
  • Det är varmt.
  • Det är effektivt, behöver inte trixa med rakhyvlar och grejer på morgonen.
  • Det är ekonomiskt. Behöver inte raka sig och allt man äter ger smak och lukt mycket längre (inklusive grädde).
  • Alla de största männen genom tiderna har haft skägg, skägg är pondus.  
  • Extra bra i kallt väder då vattenångan lämnar kroppen genom munnen så samlas den upp i skägget. Detta gör att man alltid har med sig lite extra vätska i skägget om man blir törstig. Denna vätska kan med fördel smaksättas med några droppar blåbärssoppa eller Mivitotal Premium.
Så alla ni som inte har skägg, skaffa det, särskillt ni som ska med till Vasaloppet!


2 kommentarer:

  1. Det verkar vara många fördelar med skägg! Jag kanske ska låta bli att göra den rutinmässiga fredagsrakningen imorgon och börja spara! Ska jag ens komma upp i halva din nuvarade skäggväxt till Vasan så får jag nog börja nu, och samtidigt käka några mystiska piller. Kanske har Hela Pharma något som påskyndar hårväxt, speciellt i ansiktet? Du kan väl höra med din sponsor....

    SvaraRadera
  2. Vi har tyvärr inget specifikt för skäggväxt. Men enligt Carolina Gynning så har Mivitotal varit fantastiskt för hennes hårväxt (på huvudet) efter att hon tog bort sina extensions (hårförlängning). Det kanske även finns extensions för skägg? Ett par timmar hos barberaren - så är det klart!

    SvaraRadera