tisdag 1 februari 2011

Filiokus

Eller..

1. Whisky
Eller så kan jag säga att jag dricket dyr whisky för att för att visa min klass. Precis som jag har märkesjeans för att visa min klass. Det är ingen skillnad i funktion eller känsla, bara märket på byxorna/flaskan. Det är helt ok tycker jag, men när man balandar in smaken i detta då tycker jag man gått för långt.

2. Glidvalla
Eller så kan man lägga massa pengar på valla och följa alla detaljer i den avancerade processen att slipa, grunda, vaxa, sikla, värma, lager efter lagar bara för att alla andra gör det och pratar om att de känner den stora skillnaden. Det ok om man tror på det och inte vill sticka ut i gruppen, men att skylla på detta när man inte lyckas i ett lopp? Åter hur många procent är glidvallan (eller delar av promille)?


3. Vaxa bilen eller liknande underhåll.
Eller tycker man det är kul så kan man ju göra det. Men det är skillnad på underhåll som ger en längre livslängd, underhåll som sliter mer än det ger, samt "estetiskt" underhåll. Även här kan man fundera på hur stor skillnaden är, procent eller promille? Det är mycket underhåll som görs i onödan, som aldrig hade behövts och som i slutändan visat sig göra mer skada än nytta.

4. Linser
Eller så kan man säga att du byter ut dina månadslinser efter 30 dagar och tvättar dem nog för att du inte vill drabbas av några ögonproblem. Det är ok. Att en optiker, som nästan är läkare, ger dig dessa instruktioner borgar för att allt blir rätt. Att optikern är en säljare med bra utbildning har ingen betydelse.

5. Övrigt
Vin, likadant som whisky, det är flaskan eller lådan på de dyrare vinerna som är skillnaden. Javisst är det skillnad i smak, men inte mellan dyrt och billigt vin. Skillnaden i sällskap lär ha större betydelse än om vinet är tappat på flaska eller bag-in-box. I materialsporter som cykling låter det ibland som att man inte behöver träna om bara cykeln är tillverkad i rätt material, procent eller promille? Så köp den dyrare varianten för att visa er klass men inte för att den är bättre!

eller så är det bara jag som är ute och cyklar?!

6 kommentarer:

  1. Helt rätt Janne faktiskt, varför gå ner i vikt när du kan köpa en lättare cykel!

    SvaraRadera
  2. Nej Janne, du är INNE och cyklar juh!

    SvaraRadera
  3. Bra bloggat Janne! Och grym bild på Pelle!

    SvaraRadera
  4. Hej där kusin...Spännande att följa din väg till Kalmar:) Ska absolut titta in här o kolla läget. O ska mannen köra Kalmar i år igen så finns jag på plats o hejar fram dej oxå..:) Ha det gött o träna på! Kram, Lena

    SvaraRadera
  5. Jesper> Tja, det är coolare att cykla om någon på en damcykel med cykelkorg!
    Mårten> Just det, Jag sitter i källaren och cyklar, än så länge.
    Axel> Tackar!
    Lena> Tack,Hoppas din man kör så du hejar på mig.

    SvaraRadera
  6. Ordvitsar är faktiskt fantastiskt roliga!

    SvaraRadera