måndag 7 februari 2011

Hoc est enim corpus meum 20110207

Hela Pharma har gjort en blodanalys på mig för att se vilka fettsyror, vitaminer  och mineraler som pumpar runt i min kropp. Så för 4 veckor sedan gick jag och tappade ut två provrör med blod. Det ordnade Hela Pharma via Annelie på företaget HälsoQuicken. Sedan skickades detta till Tyskland för en undersökning av blodet. Efter att jag skickat iväg mitt blod så fick jag några kosttillskott av Hela Pharma som jag nu ska äta till Järnmannen. Kosttillskotten jag fick var Mivitotal Premium, MorEpa och Fortodol. Dessa ska alltså hjälpa mitt immunförsvar så att jag skall hålla mig frisk trots att jag bryter ner immunförsvaret flera gånger i veckan när jag tränar, vilket gör att jag blir mer känslig för infektioner och inflammationer.  Förra måndagen var jag uppe på Hela Pharma och gick igenom en analys av blodvärdena. Generellt kan man säga att jag inte var något vrak på något sätt men att det fanns vissa områden som går att förbättra.
Jag hade ett underskott av Q10 gentemot resten av den europeiska befolkningen. Q10 ska vara bra när det gäller cellernas energiomsättning så ett högt värde hjälper mig att bli mera uthållig. Normalt för en europé ligger mellan 0,6 och 1,3 mg/l och jag låg på 0,54 så jag ska försöka att få i mig lite extra Q10. Q10 finns i Mivitotal, men jag behöver mer med tanke på all hård träning. 
B vitamin 6 och 12, folsyra och järn såg bra ut, så här räcker det med Mivitotal för min del. Även Kalcium, Zink och Selen såg bra ut. Däremot var det värre med magnesium, där ligger jag åter en bit under det europeiska snittet. Magnesium hjälper musklerna att slappna av och gör dem mindre känsliga för mjölksyra med mera. Kan detta vara en av förklaringarna till att mina vader krampar i tid och otid? Hur som helst så ska magnesiumnivån i blodet upp en bit och för att få upp magnesiumnivån ökar jag på Mivitotal varje dag. Jag hade 33,64 i mitt blod och det europeiska blodet ligger på 34,0 till 36,0
Även mina nivåer av koppar var låga jag hade 0,98 och snittet ligger på 1,10 till 1,20. Koppar kan beskrivas som kvasten som sopar bort de inflammationer som inte rås på av immunförsvaret.  Denna mineral ska öka i blodet med hjälp av Antioxidant plus.
När det gäller fettsyrorna så såg det ganska bra ut. Jag har en bra fördelning av de båda kolesterolen. Det som ska ske här att jag ska försöka få  ännu bättre fördelning mellan omega 3 och omega 6 vilket minskar risken för inflammationer. MorEpa ska hjälpa mig att få upp andelen omega 3.



Vikt 77 kg
Längd 182 cm
Höger vad 38 cm
Höger bicpes 32 cm
Midja 82 cm
Höger lår 56 cm
Vilopuls 46 slag/minut

Detta är min lekamen.

3 kommentarer:

  1. Lägg på en hundring på vilopulsen så har du min!

    Mac

    SvaraRadera
  2. Vad hände med vänster vad och vänster biceps? Amputera de dem på Hela Pharma?

    Angående magnesium. Min hålfot kampar titt som tätt när jag exempelvis, precis som nu, ligger i soffan, slappar och dricker te. Jag känner aldrig av något när jag rör på mig. Är det likadant med din vad? När du är som mest passiv så kan det helt plötsligt bara hugga till?

    SvaraRadera
  3. Ja,det där med din vilopuls verkar inget bra Mac.

    Rascha> Jag får aldrig krap när jag inte anstränger mig. Men det låter väl inte otroligt att det kan ha med mineraler att göra?

    SvaraRadera