onsdag 16 februari 2011

Hej Bullen

Hej Bullen


Jag är en pojke på 35 jordsnurr och jag har ett problem som jag skulle bli glad om ni kunde svara på. Jag tror att jag är ensam om detta problem, ingen annan i hela världen har detta problem. Det är nämligen så att alla mina kompisar tycket det är kul att åka slalom i backarna här i Livigno. Det gör inte jag. Jag åker hellre längdskidor i solen i de fina längdskidspåren. Är jag normal? Tacksam för svar.



Any way! Här är riktigt gött. Vi har fått två dagar med riktigt bra sol. Jag har även fått två dagar med riktigt bra skidåkning (längd). Vi kom hit på lördagen, då var jag sliten efter resan, då sömnen sittandes i en buss med en massa snörvlande ungar inte blir så bra. Det var riktigt många i bussen som var sjuka och jag var nöjd med att ha 2 vilodagar i bagaget. På lördagen när vi kom fram var planen att bränna av ett längdpass, men då hade frugan blivit sjuk och jag var i behov av sömn så det blev ingen träning på lördagen heller. Från och med söndag har det blivit längd varannan dag och löpning/slalom varannan.



 Längdspåren är fina här, det finns två att välja på Pista Turistica (PT) eller Pista Agonistica (PA). PT är ett ganska flackt spår, som för min del börjar vid kyrkan längst ned i dalen och följer bäcken i dalens mitt upp till bebyggelsen slutar. Resan dit är mycket flack och 9 km, när man vänder där upptäcker man att det varit svagt uppför hela tiden. Spåren tillbaka innehåller lite mer kupering men inte mycket. Totalt är PT 17,5 km. Agonistica betyder något i stil med ”utmaningen” och är en avstickare från Turistica som går upp lite på bergsslutningarna, vilket innebär att det går brant upp och brant ner. Jag har ännu inte åkt alla avstickare men några stycken. De var verkligen utmanande, kanske inte så mycket att saxa uppför, som för de hisnande farterna nerför. Jag var uppe i över 50 km/h första dagen. Om man åker hela PT och PA så blir det cirka 22 km och det är det samma som ett av två varv i ett lopp i långloppskupen som går här. Det loppet heter La Sqabeda.

Livigno ligger på 1800 meter över havet vilket betyder att jag är på höghöjdsläger! Nu brukar ju de vara lite längre än en vecka men i och med att jag är så effektiv som jag är så räcker det med en vecka för mig.

1 kommentar: