torsdag 10 februari 2011

Vila i frid

Måndagen bestod i 43 km längdskidor på berget. Började med sladdriga, isiga, snabba spår och slutade med knivskarpa, nypistade, tunga, blöta spår. Det är ju betydlig roligare med isiga, snabba spår men träningen blir ju bättre med de tröga. Jag blev mycket tröttare än efter de 44 km veckan innan. Jag blir rätt nöjd och glad när jag gjort ett långt pass. Antar att det är endorfinet som ger mig en skön känsla. Hela dagen känns bra. Jag behöver inte göra något mer. Tänk att börja varje dag så, allt som kommer senare är bara en bonus. Det måste vara höjden av lycka?

Tisdagen hade jag bestämt skulle bestå av FAIK:s (OL(= orienterings löpning)) intervaller, så blev det. Patrik ledde oss, han körde en variant jag inte kört tidigare. Jag kommer inte ens att försöka förklara hur de gick till men resultatet blev 6*800 intervaller med ca 2 min vila. Det var första gången jag körde intervaller och tog i sedan vaden lade av sist. Detta kändes bra och jag började se fram emot ett långpass på torsdagen.

På onsdagen lade jag in en extra vilodag på grund av tumregeln: en vilodag per vecka, en vilovecka per månad och en vilomånad per år. Jag har kört drygt 10 timmar i veckan de sista 4 veckorna så jag borde ha en vilovecka nu, egentligen tidigare. Jag såg fram emot ett rejält långpass på torsdagen. Lyckades ändå få till en rejäl kick av må bra på onsdagskvällen, då jag var mycket nöjd med allt jag hunnit med under dagen.

Sedan resonerade jag lite med mig själv. Jag är riktigt sugen på långpass. Jag ska åka buss i ett dygn med personer som är sjuka. Jag måste ha ett starkt immunförsvar.  Ett starkt immunförsvar hoppas jag bygga med sömn, mivitotal och MorEpa. Därför ställde jag in mitt efterlängtade långpass. Det blir ytterligare 2 vilodagar. Både torsdag och resdag fredag. Det i sig ger sim sala bim en vilovecka. Så från och med lördag så lär det bli en vecka med mycket längdskidor.

Bryt ner, vila, bryt ner, vila. Jag känner att jag inte har koll på denna process ordentligt ännu. Hur mycket kan jag bryta ner och hur kort kan vilan vara? Det är så många parametrar, tillväxthormon, vitaminer, mineraler, immunförsvar, sömn, timmar, mjölksyra......
Oavsett vad så blir det mycket sömn, vila och alla mineraler, antioxidanter och vitaminer mivitotal kan ge mig detta och nästa dygn. Jag ska vila i frid.

Sen.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar