tisdag 21 juni 2011

Hjälp, jag behöver en metal tränare!

Jo, det är sant. Om jag ska klara en Järnman så måste jag nog träna upp skallen. Jag kom på mig själv under Vätternrundan, som vanligt, med att i mitt huvud vara en riktigt gnällis. Redan efter två mil började jag att tänka på hur obekväm sadeln var och hur långt det var kvar. Det kan inte vara rätt! Jag vet att jag inte har en vinnarskalle, att jag viker mig när det går för tungt. Ni hör ju själva! Jag behöver en mental tränare nu!
Jag känner flera stycken som aldrig skulle låta huvudet stoppa kroppen. Mitt huvud stoppar kroppen ofta, redan när det börjar bli lite motigt börjar mitt huvud resonera med sig självt om jag verkligen håller på med rätt sak.
-           Oj, va trött i benen jag är, ska vi inte ta och vila lite? (huvudet)
-          Jo, det gör vi! (benen)
-          Nä, vänta lite nu. Alla andra (som tränat mindre) trampar ju på. Inte kan vi vika ner oss? (Jaget)
-          Nä, nu trampar vi på. (Huvudet)
-          Men vi är trötta. (Benen)
-          Det skiter vi i. (Huvudet och jaget)
I detta exempel gick det ju bra. Men ni kan tänka er om jag är ensam i skogen eller på banan, utan någon att jämföra mig med. Jag behöver en mental tränare!
Tack för bilden Jesper
 

5 kommentarer:

  1. Jag tror att du hade kapat en halvtimme på cyklingen om du hade rakat dig innan...;)

    Mac

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det där. Jag har ju kört en del lopp och när det är 1 kilometer kvar till mål inser jag att jag inte är speciellt trött även om huvudet nästan intalat mig att jag skulle dö om jag inte sänkte tempot lite.

    Jag försöker lösa det genom att koppla Nikeplus, Runkeeper och Funbeat till Facebook så det syns om jag sackar för mycket. Det hjälper till viss del, men ibland vinner fortfarande huvudet.

    SvaraRadera
  3. Jag har en fullständigt hänsynslös bok som heter mental tuffhetsträning. Funkade ju inte så bra på mig men jag lånar gärna ut den för lite inspiration..

    SvaraRadera
  4. Jag har några pannbenspass på gång. Efter midsommar..

    SvaraRadera
  5. Jag tror skägget hade en minimal betydlese Mac.

    Batti, jag kopplade funbeat med Facebook tidigare, till jag förstod att folk tröttnade på att ha mig som vän på facebook när det poppade upp träningspass hela tiden.

    UK, jag lånar gärna boken.

    Loosegoat jag har tid alla dagar efter middsommar för ett pannbenspass!

    SvaraRadera