onsdag 15 juni 2011

Skalmaninspiration

När jag är ledig, oftast på semestern brukar jag få en massa idéer, bra och dåliga, som jag vill testa. En del blir genomförda, en del stannar som drömmar. År 2002 ville jag bli självförsörjande (alltså typ bonde), det stannade vid att jag köpte en bok i ämnet och att jag gjorde egen cider. 2010 kom jag på att jag skulle vara pappaledig och samtidigt satsa på att genomföra Järnmannen (vilken tokig idé). 1996 kom jag på att jag skulle ta klassikern, så blev det. 1998 kom jag på att jag skulle tågluffa i Europa även den genomfördes.
Sommaren 2003 intresserade jag mig för något som heter transhumanism. En intresant tanke att bli bättre som människa! Det som intresserade mig mest just då var sömnoptimeringen som jag otroligt nog inte testat ännu. Det ska jag göra i år!
Vanlig sömn kallas monofasisk sömn och är den som de flesta av oss anammar. Då sover man en gång under dygnet, kanske mellan 22-06. En normal person behöver minst 8 timmar för att hålla sig frisk och pigg.
Bifasisk sömn, ja då sover man två gånger. Inte helt ovanligt i varmare länder där man tar en siesta. Denna typ av sömn har jag testat med stor framgång under min pappaledighet. Jag tror att detta är riktigt bra för återhämtningen om man tränar hårt eller om man stressar kroppen på andra sätt. Nu har jag inte använt mig av bifasisk sömn för att få en totalt sett kortare sömn vilket annars är syftet med sömnoptimering. Jag har gjort det för att återhämta mig bättre efter träning. Men i stället för att sova 8 timmar i ett sträck, monofasiks sömn så kan man sova 6 timmar + 0,5 timmar mitt på dagen och ändå ge kroppen den sömn som den behöver. På så sätt sover man mer effektivt och sparar ihop 1,5 timmar per dag. Som man kan använda till något vettigt, kanske bygga modelljärnväg, vad vet jag?
Nu kommer vi till nästa steg och nu börjar det bli lite lurigt. Trifasisk sömn, man delar alltså upp sömnen i tre delar. Du sover då 4,5 timmar på natten och sedan 30 minuter på eftermiddagen och 30 minuter på kvällen. Och vips så har du sparat 1 timmes sömn till och är då nere på 5,5 timmars sömn. Det får bli denna typ av sömn jag ska testa under året.
Nästa steg är polyfasisk sömn, då sover du 2 timmar mellan 02 och 04 sedan sover du 1 timme var fjärde timma. Här sparar man dock inte så mycket tid utan är uppe på 6 timmar sömn igen. Det är nog gaska krångligt att få till detta i verkliga livet också. Men i något fall borde det ju vara optimalt, om man är en uppfinnare i en serietidning kanske?
Någon som vill läsa mer i ämnet? Så går det att göra här.

2 kommentarer:

  1. Låter riktigt spännande. Har känt mig mer utsövd de få dagar jag lyckats med att sova middag. Men man måste ju vara ganska bra på att somna på dagen om man ska spara tid. Men det är säkert en vanesak, bara man får in rutinen för det. Kanske något att testa nu på semestern.

    /Johan

    SvaraRadera
  2. Testa och berätta hur det blev. Tror hårt på att dela upp sömnen på två.

    SvaraRadera