tisdag 28 juni 2011

Vätternrundan?

Lite tips och komihåg för mig eller någon annan som vill köra.
·         Det är en risk att åka Vätternrundan
Klipp från www.corren.se:
"740 personer bröt loppet. Det har varit några incidenter längs vägarna, och cirka 50 personer har fått uppsöka sjukhusen i Jönköping, Skövde och Motala. Corren fick på söndagen uppgifter från Skaraborgs kärnsjukhus om en man i 63-årsåldern vars skador beskrivs som svåra.– Vi har några uppgifter om ett par personer med skallskador.Minst en av dem är inte vid medvetande och våra observatörer på sjukhusen har svårt att få reda på detaljer kring deras tillstånd, sa Vätternrundans läkare Jörgen Larsson på lördagen. Nyckelbensskador, skadade handleder och knän är vanligast, skallskadorna har minskat kraftigt. – Några omkullkörningar blir det tyvärr alltid. Det är lätt hänt att cyklisterna hakar i varandra. Det har inte varit några incidenter mellan bilar och cyklar. Att cyklister bryter loppet kan bero på många saker, säger Eva-Lena Frick."
·         Energi och vätska
Jag klarade mig bra energimässigt på 4 flaskor sportdryck, 4 Enervit liquid, 1 GT tablett, 3 bananer och en liten ”korv” risgrynsgröt. På en station tog jag några klunkar blåbärssoppa och några klunkar lättöl. Behövde dock göra ett onödigt kisstopp på grund av för mycket vätska på slutet, vilket i sin tur berodde på att jag drack extra mycket då jag hade en lätt huvudvärk som jag misstänkte kom från vätskebrist. Huvudvärken berodde sannolikt på något annat, kanske saknade jag kaffet? Eller så var det någon form av spänningshuvudvärk.
·         Tid och mål
Har du en tid som mål, se då till att hamna i en stor klunga med samma mål eller bättre. Desto mer du låter någon annan dra desto mer orkar du. Den tid du tar på dig är beroende av vilka du ligger bakom, hur många de är, hur mycket du behöver dra och hur långa stopp ni tar. För min egen del så var totala stopptiden 9 minuter. Jag drog dock relativt mycket då vi bara var 8 från början i klunga, vilken desarmerades efter hand. Målet för klungan jag körde med var 9 timmar, det var tyvärr ingen som klarade det. Med dessa förutsättningar tog rundan 09:06 för mig.
·         Starttid
Startar du sent på lördagen får du din nattsömn vilket du missar om du startar tidigt på fredagen.

Kom också ihåg att det är ganska roligt med själva loppet och allt runt omkring, före och efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar