måndag 7 mars 2011

Cirkus Vasaloppet

Vasaloppet omsätter 85 miljoner kronor under en vecka. 58821 personer anmälde sig till de olika loppen under Vasaloppsveckan. Ordet valla borde nämnas cirka 600 000  (varje deltagare frågar i snitt 10 andra personer om valla * 58821) under denna vecka.

Jag åkte minbuss med IK Wilske till Sälen från järnvägsstationen klockan 07:00. Resan arrangerades av en gentleman i klubben på ett mycket bra sätt. Vi var 9 personer i bussen och jag kände en av dessa lite grand sedan tidigare. Det blev lite stressigt på fredagskvällen innan för min egen del, så jag hade missat några timmars sömn. Dessa passade jag på att ta igen i bussen. På vägen upp så lyssnade vi på "Ring så spelar vi", det gjorde att jag fick extra mycket självförtroende inför starten då de som ringde in inte var de vassaste knivarna i lådan.

Exempel på fråga i Ring så spelar vi som inte löstes av han som ringde in:

Ledtråden: Nötkreatur till lågpris
Vilken halvö i Asien delades 1948 i två delar?

Vi lunchade i Filipstad vid 10:00! när de öppnade och jag valde deras Vasaloppsspecialitet, spaghetti och köttfärssås. Jag kan tillägga att kolhydratladdning är med på min hokus pokus lista. Spaghetti är ju skit, det är ju i princip raffinerat vitt mjöl. Ska jag dessutom trycka i mig kolhydrater tycker jag att chips och öl är mycket godare. Mitt första val på lunchen var spätta med potatis men den skulle ta tid så därför gick den bort. Resten av resan från Filipstad så lyssnade vi på damernas 30 km.

Väl i Sälen hämtade vi nummerlappar i 1,5 timmar, solen sken och det blåste halv storm. Sedan åkte vi till Sälens skola och packade in oss i biblioteket där vi skulle sova. Middagen åt vi också på skolan, vi fick en pastabuffe bestående av sönderkokt spaghetti och blaskig köttfärssås eller en blaskig skinksås för endast 120 kr. Tillbaka i biblioteket var det vallning av skidor på schemat och i efterhand visade sig att jag då lade på lite för mycket valla. Vi var 13 personer som sov i bibliotetket eller egentligen så var det nog inte så många som sov. Själv så förvånade jag mig själv med en bra natts sömn, sov bra mellan 20:00 och 03:40, då de mest nervösa började stöka med sin packning. Vi hade bestämt kvällen innan att vi skulle åka till starten 05:20 (10 minuter innan fållorna öppnar). Jag tycket att det var väl tidigt men materialåkarna tyckte att det var mycket viktigt, han hade nog egentligen velat åka tidigare.

Materialåkaren är ett kapitel i sig, han var en typisk materiallirare. Senaste skidorna, pjäxorna, glasögonen, telefonen.... han hade även sugit åt sig det senaste rönen inom allt. Han körde så klart kolhydratladdning med Vitargos carbloader och lämnade in skidorna för vallning (700 kr). Kan dra vissa paralleller med Ole i sällskapsresan. Det var hans fjärde Vasalopp. Det enda han slarvat med i uppladdningen var den lilla detaljen träning. Det var han som hade mest bråttom med att komma tidigt till start då han hade 5000 till i sin startfålla. Han startade alltså i sista startfålla, startfålla 10, den största.

Vi var alltså på plats strax innan 05:30 när fållorna öppnade. Då ställde jag mig i kö för att lägga in skidorna i fållan. Kön var cirka 500 meter när vi kom dit och vi stod i kö cirka en timme innan vi kunde lägga in skidorna. Det var 16 minusgrader så att det var inte bara roligt att köa. Sedan var det bara en och en halv timme kvar till start.

Starten gick mycket bra för min egen del. Jag tror att jag körde om flera hundra uppför backarna, jag hade placering 2101 i Smågan som är första vätskestationen. Men så fort det var nedför gled alla om och då menar jag alla! Uppför plockade jag. Väl i mål hade jag tappat nästan 1000 placeringar från Smågan. Så först blev jag lite irriterade när det gick nedför för alla gled om, men sedan tyckte jag det var ok för det betydde att medelhastigheten blev bättre. Uppför var jag glad hela tiden för att det var så roligt att åka om folk. Solen sken och temperaturen var perfekt. En behaglig resa som kändes bra hela tiden.

Efter målgång var det väl skyltat till omklädning, dusch och mat. Det var bara att följa strömmen. Efter maten åkte jag tillbaka till målet och hämtade ut mina skidor som jag lämnat in. Sedan tog jag bussen till Sälen där familjen hämtade mig.

Och nu är jag i Kläppen för en veckas semester med släkten, hurra för sena julklappar.

3 kommentarer:

  1. Trevlig läsning, Janne. Du är grym du!

    SvaraRadera
  2. Har en polare som hade en väldig otur när han tänkte och la på klister... han kom in på 6.20 och hävdar att han hade sämsta glidet någonsin. Ni får väl reda ut det där någon gång.

    SvaraRadera
  3. Ok, han kanske hade lika dåligt glid som mig. Men av de 1000 pers som körde om mig efter första backen hade jag definitivt sämst glid.

    SvaraRadera