onsdag 30 mars 2011

Dietist javisst

Nu har jag varit hos dietisten Patricia Badh på företaget Näringsrätt. Hon har gått igenom en matkalender som jag, för detta ändamål, fört under 3 dagar förra veckan. När det gäller min inställning till kost så har jag följande bakgrund:

Jag och frugan testade att äta paleo i 6 månader 2006 och tyckte det kändes bra. Slutade med det på grund av att det är lite krångligt. Vi slutade inte tvärt så vi äter nog lite mindre kolhydrater än genomsnittet. Vi äter sällan halvfabrikat utan lagar den mesta maten själva på ekologiska råvaror, i alla fall när vi är hemma. För några år sedan blev min fru glutenintolerant vilket lett till att vi mycket sällan äter bröd och pasta. Jag testade även LCHF under en månad i höstas och är oftast medveten om vad jag stoppar i mig.



Jag kan också säga att jag inte undviker eller är ”rädd” för någon form av livsmedel vilket gör att jag äter vad jag kommer åt. Däremot så köper jag inte så mycket onyttigheter när jag är och handlar. Jag äter sällan ute och äter oftast hemlagad mat på jobbet.

Vad fick jag ut av kostrådgivningen då? Ja, det var nog inget nytt eller revolutionerande men det var nyttigt och kommer att göra mig till en bättre triathlet. 

Sammanfattning:
·         Jag får i mig tillräckligt mycket energi. Det visste jag om i och med att jag ligger stabilt runt 77 kg.
·         Jag äter lite för lite fisk (1-2) gånger i veckan vilket gör att jag får i mig för lite D-vitamin, Selen, samt omega 3 under vinterhalvåret. Detta kompenserar jag med de kosttillskott jag får från min sponsor Hela Pharma: Mivitotal och MorEpa.
·         Framför allt slarvar jag med att få i mig protein efter träningspassen. Detta kan jag justera direkt och få ett bra resultat fort. Det är viktigt att jag får i mig protein fort efter långpassen då det annars leder till ett sämre immunförsvar och mer muskelnedbrytning än vad som är nödvändigt. Det betyder att jag kan minska risken att bli sjuk ytterligare och snabba på min utveckling ytterligare om jag intar protein tätare efter min träning.
·         Jag dricker troligtvis för lite på mina pass (alternativt har på mig för mycket kläder, vilket jag är medveten om). Jag klarar av att genomföra passen trots att jag förlorar mycket vätska men det leder till att kroppen får slita i onödan och att jag inte får samma kvalité på träningen. Jag behöver dricka mer men för att inte laka ur mineraler ur kroppen och för att fylla på kolhydrater under långpassen bör vätskan jag dricker vara sportdryck. Jag ska alltså börja dricka sportdryck under mina långpass vilket jag inte gör normalt, utan enbart på tävling. Jag ska testa hur mycket vätska jag förlorar på mina pass genom att väga mig före och efter samt ha koll på hur mycket vätska jag tar under passet. Detta experiment kommer att bli spännande och rapporteras.
·         Jag gillar öl och vet om att öl har ett GI-värde som är högre än druvsocker. Dricker jag öl efter träningspassen får jag i mig kolhydrater snabbt. Tyvärr hindrar alkoholen glykogeninlagringen vilket gör att jag bör undvika öl efter träningen.

Det är viktigt för återhämtningen att få i sig kolhydrater och protein fort efter långa pass för att stoppa nedbrytning av muskler och för att ge immunförsvaret vad det behöver. Det går inte att träna kroppen, utom möjligtvis mentalt, på att bli bättre på att arbeta utan vätska.


Så om man vill undvika förkylningar så borde de viktigaste råden vara (prioriterad ordning):
Håll immunförsvaret på topp genom att
Sova tillräckligt, i mitt fall försöker jag få minst 8 timmar.
Få balans mellan omega 6 och 3. Ät omega 3, fisk eller MorEpa.
Undvik stress.
Fylla på kolhydrater och proteiner direkt efter träning, viktigast efter långpass eller om glykogenföråden av någon anledning är tomma.
Ha tillräckligt höga värden av mineraler och då framför allt koppar.

2 kommentarer:

  1. Ger full support för allt utom den detaljen att en öl efter träning inte är bra.
    Efter träning är det bra med en belöning, typ att fira lite.. därför, kan lättöl vara ett alterntiv, rätt känsla fast utan alkohol? //Ola

    SvaraRadera