måndag 28 mars 2011

En nästan 3/4 dels Ironman baklänges under helgen

Vilken toppen helg! Bra väder, bra träning och trevliga människor.

Man kan säga att det roliga började strax efter 15 i fredags. Då hade jag tagit tåget i mina löparkläder till Skövde. På järnvägsstationen möte orienteraren upp. Vi byte några ord innan vi sprang iväg ut ur Skövde. Vädret var perfekt 4 grader, sol och lätt medvind. Med i packningen fanns varsin telefon, vätskebälte, några Enervite GT tabletter och Enervite liquid.

Vi pratade på rätt bra hela vägen och efter 18 km vart vi förvånade att vi kommit så långt. Det var ungefär då jag upptäckte att jag som vanligt hade för mycket kläder på mig. Det har jag nästan alltid och jag verkar aldrig lära mig. Att jag har för mycket kläder på mig märktes denna gång genom att det samlades svett i underställströjan vid underarmarna. Jag hade helt enkelt en tröja för mycket på mig vilket gjorde att jag svettades onödigt mycket. Skärpning!

I Stenstorp stannade vi och tog ett vätskestopp hos en av mina jobbarkompisar. Sista kilometern innan Stenstorp började jag känna lite små hugg i vaderna. Inte bra tänkte jag. Jag hade inte på mig mitt vadskydd som jag sprungit med sista tiden men jag hade på mig kompressionsstrumpor. Jag hade slarvat lite med maten under dagen så jag var inte helt nöjd med min laddning på den fronten. Jag vet inte om det var orsaken till huggen i vaden, kanske?

Efter vätskan i Stenstorp sprang vi vidare mot Segerstad, Valtorp och Torbjörntorp. Vaderna kändes lite de första kilometrarna efter Stenstorp sedan var de inget problem längre. Från Torbjörntorp och in mot staden började det bli lite jobbigt och jag kände mig lite trött. Hade lite småont i vänster hålfot och höger höftböjare. Men orienteraren var pigg och glad som vanligt och det peppar ju alltid upp.

Hemma och i mål så var jag rätt trött i benen. Benen blev inte så mycket piggare av pizzan och duschen heller men det blev ju övriga kroppen. Vid 21 satt hela familjen i bilen och vi åkte mot en helg i Örserum med omnejd. Jag blev avsläppt hos brorsan i skogen vid 22:30, då åt jag upp sista halvan av pizza, snackade lite och gick sedan och la mig.

06:00 kom min guddotter, 2 år gammal, och hennes storebror in och väckte mig. Det blev på med kläderna och en snabb frukost för att hinna med färjan till Visingsö. Syftet med att åka till Visingsö var att deltaga i insamlingen till Barncancerfonden genom Spinn of hope.

Grännahamn

Spinn of hope kan ni läsa om i nästa blogg.

Efter spinn of hope åt vi lunch hos bror för att sedan gå ut och jobba med veden i några timmar. Brorsan lekte med motorsågen och jag klöv, som vanligt en mycket orättvis fördelning.

Sedan blev det dusch och min mors 65 års kalas.

Söndagen spenderades även den i vedens tecken fram till lunch då jag och familjen åter begav oss till staden mellan bergen.

Jag var ganska trött och sliten när vi var hemma och det första jag gjorde var att knyta på mina five fingers och springa iväg till simhallen där 60 minuters ledarledda intervaller väntade. Det var riktigt tufft.
Sammanfattningsvis blir träningen i helgen 3 timmar löpning i för mig ganska högt tempo, 3 timmar och 20 minuter spinning samt 60 minuters simning plus 18 minuters bonuslöpning. Det borde vara någonstans mellan en ¾ och en ½ Ironman, fast i fel ordning och uppdelat på tre dagar?

Idag blir det vila, hade tänkt lite lätt löpning framåt kvällen men jag tror att det får anstå till förmån för vilan.

3 kommentarer:

  1. Låter ju som en alla tiders helg ju!! Du får hälsa faster o gratta från mej..så här lite i efterskott..! Lena

    SvaraRadera
  2. Grymt jobbat! Att ni dessutom roade er med vedklyvning imponerar!

    SvaraRadera