måndag 21 mars 2011

Träna, äta, träna, sova, skita

I går sken solen och jag i kapp! Hade en bra löpardag, som i dag visar sig som en öm höftböjare på höger sida. Sprang nästan på alla sätt jag kan. Det blev orienterings löpning, löpning och barfota löpning. Ja, så här var det.

Upp med tuppen vid 07:30, satte på mig träningskläder och började fixa frukost till familjen. Som vanligt havregrynsgröt med blåbär, banan och yoghurt. Till gröten mina kosttillskott från sponsorn Hela Pharma, MorEpa, Mivitotal, Fortodol samt antioxidant plus. Sedan ner och pumpa däcken på mtb som knappt varit utanför dörren i vinter. Cyklade sedan till Uppsala på 30 minuter, som för de som inte känner till geografin ligger Uppsala utanför Ugglum inte allt för långt från ÖstraTunhem. Väl där byte jag skor och sprang orientering, långa banan. Tja, kan jag väl säga om orienteringen. Jag har inte orienterat på hela vintern och var rejält ringrostig, hur som helst tog de ca 13 kilometrarna 90 minuter. Banorna, terrängen och träningskompisarna var det inget att klaga på i alla fall. Vi var glada och nöjda när vi var i mål.



Efter det fick jag sällskap av orienterarna när jag sprang hem. Jag gillar verkligen att springa med honom för han är så positiv, glad och bara bubblar av nya ämnen att diskutera. Jag hinner aldrig blir riktigt trött eller känna att det är tungt. Vi sprang i solen och jag funderade emellanåt på hur mycket min pannbenslöpning i onsdags inverkar på den upplevda tröttheten. Löpningen hem tog nästan en timme.

När jag kom hem var jag trött och hungrig. Vi åt rester och sedan lade jag mig att vila middag för att orka eftermiddagens planerade simträning. Efter att sovit i 1 timme kände jag mig fräsch igen. Slängde på mig löparkläderna och mina five fingers och joggade i väg till simhallen. Kom precis i tid och det visade sig att ingen av de andra var där, endast jag, simtränaren och två för mig nya. Simtränaren hade planerat konditionsträning vilket inte var min högsta dröm just då, jag hade hoppats på teknik. Det blev 200 uppvärmning sedan 400 medleyben. Otroligt nog fick jag inte kramp under medleybenen. Sedan körde vi 10*100 crawl där den 3:e och 7:e byttes ut mot 100 m medley. Jag hann inte riktigt detta då tränaren avbröt mig för att justera mina armtag som är under all kritik. Det var nog bästa tekniktipsen hittills.

Efter simningen pratade jag lite med en av de för mig nya, han skulle tydligen också köra Järnmannen i Kalmar för första gången. Vi ses säkert igen. Joggade hem och var mycket nöjd med dagens träning.

I dag har jag varit på mitt första besök hos en dietist för att få ytterligare råd om vad jag ska stoppa i mig för att kunna träna så bra som möjligt innan Järnmannen i Kalmar. Dietisten är Pyri på företaget Näringsrätt här i Falköping. Jag fick i nästan en timme berätta om vad jag äter och när. Och i veckan ska jag föra kostdagbok för tre dagar som jag ska lämna till Pyri på söndag för analys. Sedan ska vi träffas igen och då ska jag få lite tips om vad, hur och när jag ska äta. Detta ska bli spännande.

Idag lagade jag lammfärsbiffar med bönsallad till lunch. Det blev riktigt gott om någon vill prova.

Lammfärsbiffar
Fräs 1 gul lök och 2 vitlöksklyftor i olivolja. Blanda sedan detta med 750 g lammfärs, 150 g fetaost, svartpeppar och 2 ägg. Knåda smeten, gör biffar och stek i smör.

Bönsallad
Blandade ekologiska bönor 380g blandas med 0,5 finhackad (gul i mitt fall, men helst röd) lök, lite finhackad purjolök, 1 liten burk majs, 1 liten finhackad röd snackspaprika, 3 msk äppelvinäger, 1,5 tsk cayenpeppar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar